Nöjd Kund Index, eller NKI, är ett index som hjälper oss att mäta hur nöjda våra hyresgäster är med oss som hyresvärd.
Vartannat år/med olika intervaller får alla våra hyresgäster besvara en enkät med frågor som rör bland annat inomhusmiljö, allmänna utrymmen och service. Genom att mäta nöjd kund index lyssnar vi aktivt på våra hyresgästers synpunkter och önskemål för att sedan agera med det som utgångspunkt.
Metoden hjälper oss att prioritera vårt arbete. När vi utgår från kundens sätt att se på saker ger det drivkraft till organisationen och flyttar fokus från fastighet till kund. Vi ser enkäten som ett av de viktigaste verktyg vi har för att förbättra vårt arbete.
Så svarade ni 2025
Följande områden fick högst och lägst betyg i vår senaste nöjd kund index-undersökning hösten 2025. Förbättringsåtgärderna gäller alla våra bostadsområden.
Det här tycker ni att vi gör bäst
Av frågorna i undersökningen som ni uppfattar som mest positiva hittar vi
följande i topp:
- Tillgänglighet på telefon
- Snöröjning och sandning
- Säkerhet mot inbrott
- Möjlighet till källsortering
Det gör oss särskilt glada att just säkerhet och trygghet hamnar i topp. Under 2023 bytte vi, i och med stadsomvandlingen, ut en stor del av vårt gamla bestånd till nya moderna fastigheter med högre krav på exempelvis säkerhetsdörrar. I andra delar av beståndet har vi gjort stora satsningar på att förbättra belysningen.
Fokusområden
De här förbättringsåtgärderna gäller för Kirunabostäder som helhet.
- Återkoppling vid felanmälan
Planerad åtgärd: I början av nästa år byter vi fastighetssystem. En förbättring med det nya systemet är att vi kan återkoppla till dig som hyresgäst via SMS löpande under felanmälningsprocessen.
- Bemötande gällande felanmälan
Planerad åtgärd: Planerad utbildning för vår personal för att kunna bemöta dig som hyresgäst på bästa sätt.
- Information om vad som ska hända i fastigheten
Planerad åtgärd: Med SMS-tjänsten i vårt nya fastighetssystem är vår ambition att kunna informera dig som hyresgäst om aktuella händelser på ett snabbare sätt och kunna hålla dig informerad löpande.
- Få fel reparerat inom rimlig tid
Planerad åtgärd: Genom en omorganisation under 2024 har vi nu större möjlighet att utföra åtgärder snabbare med egen personal med kompetens inom snickeri och måleri.
Tack till dig som svarar på enkäten! Du hjälper oss att bli en bättre hyresvärd.